Denne artikkelen viser hvordan du oppretter en inngående faktura manuelt - hovedsaklig i tilfeller hvor fakturaen ikke er mottatt elektronisk.
For å registrere en ny faktura går du til menyvalget leverandørreskontro og klikker på inngående faktura.
Her får du en oversikt over eksisterende fakturaer. Klikk på pluss for å opprette en ny inngående faktura.
Start med å velge gjeldende leverandør.
Foreta eventuelle endringer, for eksempel på dato, betalingsbetingelser og fakturanr/beskrivelse.
Under fanen dokumenter kan du velge de varene som du ønsker å ha med på fakturaen. Klikk på pluss for å legge til én eller flere varelinjer.
Velg aktuelle vare/varenr (eller skriv inn en tekst som transaksjonsbeskrivelse) og antall. Eventuelt sette eller endre kostpris, rabatt, kostnadsbærer etc.
Sørg for at utgiftskonto og avgiftskode stemmer, selv om dette forhåndsdefineres på leverandør og vare.
Klikk her for å se hvordan du legger til vedlegg på inngående faktura.
Når fakturaen er klar, må den bokføres i regnskapet før beløpet kan betales til leverandør.
Klikk på oppdater for å bokføre: