Denne artikkelen viser hvordan du oppretter og sender en utgående faktura.
For å lage en ny faktura går du til menyvalget kundereskontro og klikker på utgående faktura:
Her får du en oversikt over eksisterende fakturaer. Klikk på pluss for å opprette en ny utgående faktura:
Start med å velge gjeldende kunde.
Foreta eventuelle endringer, for eksempel på betalingsbetingelser og fakturatekst.
Under fanen dokumenter kan du velge de (ikke lagerførte) varene som du ønsker å ha med på fakturaen. Klikk på pluss for å legge til én eller flere varelinjer.
Velg aktuelle vare/varenummer og antall. Eventuelt sette eller endre pris, rabatt, kostnadsbærer, etc.
Sørg for at salgskonto og avgiftskode stemmer, selv om dette forhåndsdefineres på varen/vareprofilen.
Klikk her for å se hvordan du legger til vedlegg på utgående faktura.
Når fakturaen er klar, må den bokføres i regnskapet før den kan sendes til kunden. Fakturaen vil først da få et unikt fakturanummer og et bilag mot kundereskontro.
Klikk på oppdater for å bokføre:
Du kan sende elektronisk faktura til kunden via. tjenesten AutoInvoice (behandlinger > send til autoinvoice). Dette forutsetter at kunden kan motta slike fakturaer, noe systemet automatisk vil gjenkjenne hvis org.nr. er registrert på kundekortet.
Du kan også sende fakturaen til kundens e-post (behandlinger > send faktura/kreditnota via e-post). Husk at e-postadressen må være registrert på kundekortet først.
Printutskrift kan tas ut under rapporter > skriv ut faktura/kreditnota.