Denne artikkelen tar for seg hvordan du setter opp og konfigurerer betalingsvarsler, purringer og purregebyrer i Visma.Net ERP
Under kundeinnstillingene finner du oppsettet for betalingspåminnelser / betalingsvarsler / purringer. Her setter du opp om det skal purres per dokument eller saldo, hvor mange ganger det skal purres, hvor ofte, om du skal ha purregebyrer og om du skal oppdatere bilagene med purregebyr med en gang de opprettes eller ikke.
Kundeinnstillingene finner du under kundereskontro eller ved å bruke søkefunksjonen:
Gå til fanen med "Betalingsvarsler"
Det første du må ta stilling til er om du vil purre kundene per dokument (bilag) eller på hele utestående saldoen, dvs. alt som har forfallt.
Deretter må du bestemme hvor mange betalingsvarsler du vil ha. Du kan ha 10 betalingsoppfordringer om ønskelig eller 1 før purregebyret og en før inkasso, det er med andre ord ganske fleksibelt. I eksempelet under er det satt opp en betalingsoppfordring etter 14 dager, en purring med 70,- purregebyr etter 28 dager, og en overføring til inkasso etter 42 dager (merk at dette siste steget må gjøres manuelt om du ikke har integrert deg mot inkasso)
Når du setter purregebyrer på kunden blir det opprettet et eget bilag på kunden for dette gebyret, innstillingen markert under bestemmer om dette bilaget skal oppdateres automatisk eller ikke. Det kan være greit å ha denne skrudd av fordi kunder noen ganger betaler til forfall eller dagen etter forfall uten å betale purregebyrer, er bilaget oppdater med gebyrer må du da kreditere eller purre på gebyret (som ofte ikke er verdt bryet). Er bilaget kun lagret (liggende som balansert) kan du slette det.
Trykk + og skriv inn tekstkode og teksten du vil vise.